Sv: Grekland ska folkomrösta om stödpaketet
Hoppas jag inte trampar på några tår nu.
Mitt hjärta blöder för den lilla människan som får sitta i kläm... Men jag tycker inte synd om dem. Situationen är faktiskt självförvållad med bistånd från alltför generösa banker och vidlyftiga lån. Leva för pengar man inte har och inte kommer att få. Dett märktes tydligt då jag flyttade ner 2003. Köp tvättmaskin och Tv, betala om 3-år. Ingen ränta under tiden...
Det var rena vilda västern stämningen på Multirama och liknande butiker. Jag blev betraktad som "dum" då jag inte utnyttjade tillfället.
Min vän Mr.A skakade bara på huvudet och suckade, var ska det här sluta?
Vad tvingas då folk i desperation till att göra för val.
Ett val där folkets röst avgör ett lands öde.
Det förväntade nej-resultatet lär knappast höja Greksons motivering till att betala skatt och avgifter!
Scenariot lär väl mera bli mera av:
Lyssna på vad jag sagt. Myndigheterna går inte att lita på!
Och så har motviljan spätts på ytterligare en gång.
Wolfen har rätt i att skulden inte går att betala med röstsedlar.
Men det gör att de styrande kan ta en snygg sorti...
Det är folket som har valt... Vi har gjort vårt bästa!
För drygt 2000 år sedan fanns det en annan man som uttryckte de bevingade orden: Jag tvår mina händer.
Undrar vem det var. Kan det ha varit Pontius Pilatus?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag själv försökt att föra tillbaka mina sparpengar från Alpha till Sverige, men inte lyckats. Det är ett lågprioriterat ärende hos Alpha. Mitt Visa med 1000€ är spärrat och kopplat till samma konto. Så, vi får se. Detta är den krassa ekonomiska verkligheten för en privatperson i Sverige med viss anknytning till Grekland.
Hur kommer nu EU-topparna att ställa sig till Papandreos vågade utspel. Blir det en utbetalning i november av nya pengar eller drar man öronen åt sig... Har de väl utbetalats så går det väl inte att få tillbaka pengarna?
Jag har precis lagt på luren efter ett samtal med en vän på plats i ett annan ärende. Men vi halkade in på detta som knappast undgått någon.
Han anser på fullt allvar att de äntligen ska få bestämma själva!
Självklart nej naturligtvis.
Jag ställer då motfrågan/påståendet: Vem tror du då ska betala skulderna eller tror du de försvinner bara för att folket säger nej.
Då hasplar han ur sig något typiskt grekiskt: Det är väl inte mitt problem, det är de i Athens som ställt till det så då får de också fixa till det.
Därmed avslutade vi samtalet.
//Uffe
|