Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
At fast-food-forbruket har økt er jo også et faktum, men det viser seg, igjen i følge Athens News, at fast-food er en av de tingene grekerne spiser betydelig mindre av etter at den økonomiske krisen var et faktum.
|
Det tror jag ar sant. Ta mina kollegor pa jobbet till exempel, innan krisen bestallde de alltid snabbmat utifran men sen nar krisen kom och det blev mindre pengar i planboken sa borjade alla laga mat hemma istallet och tog med sig till jobbet eftersom det ar mycket billigare.
I allmanhet sa tror jag inte att det ats sa mycket snabbmat i Grekland (forutom pita souvlaki da forstas!). Mitt intryck ar att folk ser ner pa snabbmat har nastan mer an vad man gor i Sverige (aven unga) och de flesta haller hart pa att ata hemlagad mat. Och inte bara ska den vara hemlagad, alla ingredienser ska garna vara gjorda fran scratch. Dar har jag markt valdig skillnad mot Sverige (om man nu drar alla over en kam) dar det finns en tendens till att anvanda mycket "fardiga" ingredienser och produkter i matlagningen, och det finns hur mycket som helst att valja pa i matbutikerna. T.ex nar man gor pizza sa kanske man koper fardig degmix, man koper frysta kottbullar, fryst pytt i panna, man kanske koper bottnarna till tartan. Men har sa haller de mer pa traditionen att gora allting sjalv och det ar ocksa nanting som jag marker att de ar stolta over. Det ar ocksa viktigt for dem att veta var maten som de ater kommer ifran och att de har kontroll over vad den innehaller. De litar inte riktigt pa snabbmat och fardiga produkter.
Aven fast de unga i allmanhet har mindre tid till att laga mat an vad den aldre generationen hade sa varderar de anda hemlagad mat valdigt hogt och forsoker laga mat hemma sa ofta de kan och har tid. Och de som tror att tiderna inte andras i Grekland sa kan jag faktiskt (stolt) meddela att de killar pa mitt jobb och andra killar jag kanner som bor ensamma lagar mat varje dag till sig sjalva (forutom nar deras mamma kommer pa besok forstas!

).