Sv: Hjälp en oerfaren!
Hej!
Början av april är en fantastisk tid även i Kykladerna om man gillar grönska, massor av blommor, oftast varma, fina dagar men väldigt få turister. Det är en perfekt tid för att vandra i bergen eller längs stränderna. Naxos är en ö med ett åretruntliv med bofasta och med turister/gäster som återkommer varje år just under sin favoritsäsong. Här finns öppna caféer, restauranger och butiker hela året. Kombinera Naxos med Santorini om ni vill se den spektakulära ön, som jag absolut föredrar andra årstider än sommaren. Om ni väljer att åka till någon mindre ö, t ex Koufonissi kommer ni att få kontakt med öborna på ett helt annat sätt än under sommarsäsongen.
Nackdelen med att åka på våren är att havet har hunnit bli kallt under vintern och passar bäst för korta dopp, men solen värmer även denna tid på året. Vädret är ju också mer opålitligt, fleecetröja och vind/regnjacka ska ni absolut packa ner. Fördelen är att det är billigt att bo även om allt inte är öppet och som sagt att man får en helt annan inblick i det "riktiga" grekiska vardagslivet.
Kolla också upp om den grekiska påsken infaller under er resa, i år är påskafton 14 april då det firas rejält från midnatt och hela påskdagen. Hela veckan före är det olika saker som händer kring påskfirandet och då många greker "fastar" (inte äter kött, fisk, olja) upp till 40 dagar före påsken kan det ibland vara svårt att få tag på annat än vegetarisk mat på tavernor på mindre orter. Många reser också till sina hembyar till påsk så det kan vara fullbokat på vissa färjeavgångar.
Se till att ha marginaler om ni ska båtluffa, mitt tips är att ni ska köpa båtbiljetter redan när ni börjar er resa som ska ta er till flyget hem. Välj en större ö med bra båtförbindelser (som Naxos) som avslutning innan ni ska åka hem och ta ev småöar i början. För en tiodagarsresa skulle jag välja två öar för att hinna bli lite hemmastadda och slippa tillbringa halva restiden med att packa och åka båt.
Lycka till med er resa och njut av våren i Grekland!
Våga
|