Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-11, 21:16
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Mallorca Puerto de Sollier

Jag har varit i Puerto de Soller många gånger.
Oftast bor vi uppe i Soller men har även bott nere i hamnen, då på hotell Es Port.

Tips....? Om ni ska vandra så gå in på turistinformationen i Soller eller ännu ännu hellre tobaksaffären vid torget i Soller och köp en bra karta över området. Ta er upp till Fornalutx och vandra genom apelsinlundarna ner till havet. Eller vandra längs dom gamla stenbelaggda lederna upp till sjön Cuber.

En kväll tycker jag ni ska ta spårvagnen upp til Soller. Upplev staden när dagsturisterna åkt hem. Se lokalbefolkningen samlas med barn och hundar....ät på Cafe' Soller i hörnet av torget. Gärna apelsinkyckling med ruccola och drick ett lokalt vin till.

Finns det tid så tycker jag att ni ska ta bussen eller tåget in till Palma en dag. Strosa i dom gamla gränderna, sitt på någon Plaza och ät tapas och titta på alla som går förbi. Obs, att man håller hårt på siestan då är allt stängt, och så även på söndagar.

Om ni passerar ett konditori så passa på att köpa en Gato' - Mallorcas speciella mandelkaka som har olika recept över ön. Annars så är Mallorca mest känt för sina Enseimadas, en sorts bullar/wienerbröd gjorda på grisfett. (Jag tyckte dom var goda tills jag fick veta det ).

Stranden som syns i början på videon (som det länkas till) är Sa Calobra. Dit går det utflyktbåtar från Puerto de Soller. I högsäsäsong kan det vara en turistfälla med massor av folk, men hur det är i maj vet jag inte. Om vädret är fint så är det i alla fall kul att se kusten från båten. Annars finns det väg dit - men den har jag inte åkt (gillar inte serpentinvägar)

Senast redigerad av Deia den 2012-02-11 klockan 21:37.
Svara med citat