Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek
Det jag och Admirala med flera försöker tala om är att i Grekland går en stor procent högutbildade människor med enorma "studieskulder" arbetslösa. En Civilekonoom som söker arbete som servitör ska vara glad om han/hon blir erbjuden €900 i normala fall och i år talar vi om €700 för en 7-timmars vecka med minst 8 timar per dag. Om sen ägaren till cafet/tavernan önkskar att du jobbar längre och inte vill betala din sjukförsäkring eller lagstadgad bonus utan föredrar att hyra in arbetskraft SVART från andra länder, hur tänker en grek då? Hur skulle en du som skandinav resonera om dine "ferielön" sänktes till €550 och du måste försöka överleva på den lönen, spara till vintern då du får en A-kassa på (i dagsläget) €460 per månad i 5!månader max, du inte har bostadsbidrag och du hyr en lägenhet som ouppvärmd och utan vatten kostar €350 per månad?
€6150 per år
- €4200 per år i hyra
- €400 per vinter om du vill värma huset med olja 1,5 timmar per dag (MAX!)
- € 200 för el och vatten (lågt räknat)
= €1350 dividerat med 12 månader
€112,5 per månad kvar till mat, kläder och nöjen i ett land där det mesta du behöver kostar mer (eller detsamma) som i Sverige. 112.5 euro är ganska precis 990Sek, och jag är inget matteproffs. JAG lever skitsnålt på kålsoppa och gammalt bröd, plockar frukt och grönskaker i olivlundarna, har en hund som äter för ca €15 per månad och behöver både vaccin och avmaskningsmedel, jag röker för ca €3 per dag och gillar faktiskt att umgås med vänner över en öl eller att gå ut och äta 1-2 ggr per månad, kläder måste jag ha för att se snygg ut på jobbet och en klippning på en lågprissalong kostar minst €10.
Blev det några pengar kvar eller är jag skyldig var månad?
Vad vi vill säga är - Vad tror ni händer med lönerna i Grekland om turisterna kommer hit och jobbar för minimilönen €350 per månad och aldrig kräver den försäkring som vi boende måste ha för läkarvård och A-kassa?
Jag är ju själv inflyttad "turist" sen 5 år, tar jobben från en grek bara för att skandinaverna generellt föredrar skandinavisk-språkig personal och jag talar minst 4 språk. Jag jobbar upp till 16 timmar per dygn under högsäsong och har ändå svårt att klara hyran och uppehället året om . Om jag ser att de greker som betalat skola här, har familj här och hör hemma här inte att överleva så komer jag solidariskt - och temporärt- att lämna landet!
Det är därför, blott och enbart, som vi skriver om solidaritet med Grekland. VILL ni turister sänka våra löner till de minimala siffror jag nämnde? Vill ni att vi ska tvingas leva på de yttersta (och lägre än i Sverige) marginalerna? Jag snackar INTE om mig som svensk utan om de miljontals greker som inte klarar
en normal dag!
//Kikh
|