Det är precis som Masse och Ugo säger: Egina är inte Greklands vackraste ö. Men, skönhet finns ju där man vill se den. Jo, det fula hotellskelettet i Agia Marina (och den nära Perdika såg vi också från bussen) borde man spränga bort, men såna finns ju tyvärr på många håll i Grekland. Men vad är det som är speciellt med Egina? Jag har tyckt om precis alla grekiska öar jag har varit på och det är väldigt svårt för mig att sätta dem i någon ordning, den riktigt nummer 1 favoritön har jag inte hittat ännu. Alla har varit bra!
Egina känns i sin helhet väldigt mycket som just Grekland på grund av att det inte finns så många utländska turister där. Och när jag tänker på Agia Marina så tycker jag att det finns en slags "dekadent charm" där. Huvudgatan kan ju inte kallas precis vacker med sina pubar och så, men just det där att man ser att gatan tidigare har haft ett helt annorlunda liv känns för mig just dekadent på ett lite charmigt sätt. Sen är det ju naturligtvis negativt att man lider av att det inte finns tillräckligt med kunder. När vi var ute och åt på kvällarna så var vi nästan alltid de enda kunderna. Och sånt kan ju inte vara bra i längden. Till och med på lördagskvällen när stranden var full av greker var tavernorna vid stranden tomma (vid lunchtid var det nog en del som åt vid stranden). Kanske åt de alla i Alones då? Inte vet jag.
Men Masse, jag hoppas att dina vänner finns kvar nästa gång när du reser dit.
/ Anne