Sv: Kiwi från Grekland
I trakterna runt Katerini lite söder om Thessaloniki fanns många Kiwiodlingar då vi var där i början av 2000-talet, Marias (min hustrus) släkting där hade en ganska stor odling. Då vi var där på nytt några år senare hade de bytt ut odlingen till majs i stället då Kiwi gav för lite pengar men det finns säkert odlingar kvar i trakterna fortfarande.
Vad som var lite lustigt var att de Kiwifrukter som var felväxta och såg ut som ett hjärta (typ två sammanvuxna frukter) var de som gav mest pengar så de var de väldigt försiktiga med så de inte gallrades bort i misstag. Jag antar att frukterna förädlades på något sätt och dessa blev betydligt större så det var därför de var mera värdefulla.
Kan också tilläggas att det var mycket jobb med odlingen. Den gallrades många gånger per år, jag minns inte om det var 4 eller 6 gånger. Då gick man igenom alla träd och plockade bort frukter så att det inte blev för mycket på grenarna, inget litet jobb då träden var ganska höga. Det gick också en hel del vatten för bevattningen som fick gå varje dag.
Tyvärr var det inte säsong då vi var där så vi fick inte smaka mogna frukter så jag vet inte hur de smakade.
Mvh Janérik
|