Det är visserligen sant att SAS är ansvarig för hela resan om du bokar det som en biljett hos dem, men det betyder ju inte att det inte kan bli förseningar ändå. Förseningar som kan ställa mycket besvär i form av väntetider, ombokningar, ev extra övernattningar, mm i förlängningen.
Förra sommaren hade jag köpt en resa till Kos hos Norwegian. Resan skulle gå från Landvetter via Arlanda till Kos. Bytestiden var 60 min på Arlanda, vilket säkert inte hade varit något problem om det inte hade varit så att det första planet var närmare 50 min försenat när vi startade från Göteborg! Stor risk att jag skulle missa det andra planet alltså.
Nu löste det sig ändå tack vare ett gott samarbete mellan piloterna där den ena försökte flyga ifatt så mycket tid som möjligt och den andra lovade att försöka vänta på mig. Själv sprang jag från den ena änden av Arlanda till den andra och kom inrusande på planet till Kos medan alla andra redan satt fastspända och bara väntade på mig! Som tur var hade Norwegian också lyckats hinna få med mitt bagage på rätt plan till Kos!
I framtiden vill jag nog ha
minst 1,5 timmar mellan planen, även om jag köper det som en biljett via ett och samma bolag.