Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-24, 07:59
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nog måste det väl finnas seriösa ställen där man vill att personalen ska vara nykter. Hemskt om unga dricker alkohol varje kväll. Det är mycket farligt om det sker annat än en mycket kort period. En av de ställen min dotter jobbade på var en familjeägd taverna med både mor och mormor i köket. Där hade något skålande med gästerna inte setts som någon tillgång. Ett annat ställe var en mindre mycket populär taverna med en kvalificerad kock och kräsna gäster. Här handlade mycket om att kunna förklara vilken mat som serverades, ha god och hög service etc.

Att ni skriver att unga tjejer kan bli utnyttjade tror jag nog speciellt på stora turistorter där det sociala ansvarstagandet som förr karaktäriserade det grekiska samhället håller på att försvinna. Tror nog tyvärr att klimatet hårdnat en del sen min dotter var i 20-årsåldern och jobbade utomlands. Kanske också en effekt av massturismen och bargatornas baksida.

Eva

Det finns faktiskt turister som vill ha roligt i en avslappnad atmosfär när de har semester. På etablissemang där ägaren finns tillhands är det hans/hennes ansvar att skåla med gästerna, och till och med du måste vid något tillfälle blivit bjuden på en skål vid ditt eget bord "on the house".

Såvida inte din dotter var i 20-års åldern under sent 50-tal har klimatet inte hårdnat något nämnvärt i vare sig bar- eller restaurangbranchen. Det är tyvärr inte alla förunnat att ha café och restaurangerfarenhet i bagaget, och i ärlighetens namn är lyxkrogarna inte så många som de arbetssökande.

Jag har minst sagt gedigen erfarenhet från både restaurang, café och åren som privatsekreterare på ett större företag, mer skinn på näsan än en normalstor bäver och både min kupstorlek och ålderns vishet att tillgå - något som få ungdomar kan skryta med. Trots det får jag acceptera de löner som erbjuds och de krav som cheferna ställer på sin personal. Det är take it or leave it, som det alltid varit både här och i Sverige. Allra helst inom restaurangbranchen.

//Kikh
Svara med citat