Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-13, 17:32
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kanske de känner sig otrygga. Tyska barn har blivit misshandlade på Kreta. Det har varit hatkampanjer i grekiska media mot tyskar och flera greker jag känner skäms över sitt folks okunnighet och uppförande. Jag vet inte vad du menar med odisciplinerad och nuglädje har nog ingenting med nationalitet att göra utan mer med personligheten.
Ja det har och är tufft för Tyskar i Grekland nu. Vissa/ganska många okunniga Greker anser och vill gärna skylla allt på Tyskland och Tyskarna även om det inte är deras fel utan hela EU som trycker på om neddragningar pga av lånen.. Och det i sin tur beror på ju att hela staten blivit utarmad pga stulna pengar, ej betalda skatter mm. Det har ju varit noll koll sedan 70-talet och hur lätt som helst att plocka till sig. Vi har flera exempel bara här på Santorini med högt uppsatta politiker och statliga tjänstemän som stulit stora pengar, och likadant har det varit runt om i hela Grekland. Så det går tyvärr inte att skylla ifrån sig, även om det här fenomenet nog kommer från rädslan, ilskan och hopplösheten dom upplever just nu..Sedan hjälper ju tyvärr även media till med hatkampanjerna mot Tyskarna.

Och jag förstår mycket väl vad fysimera menar med odisiplinerat. fritt och nu-glädje! Det är ju det som trots allt är hela charmen med Grekerna. Det sitter i deras gener (precis som rytmen hos Afrikaner). Deras förmåga att bara ge efter, dansa och kasta sig in i glädjen OCH sorgen! Det skulle vi Svenskar behöva lära oss mer av och det utan att behöva dricka en massa snapsar före..
Och låt oss hoppas att dom inte förlorar den här inre glädjen och stagnerar, blir cyniska och eländiga som de jag nämnde först...

Ingela - som älskar Grekland och Grekerna, trots allt..
Svara med citat