Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-20, 12:48
Terje Strøm Terje Strøm är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard Sv: Med sykkel i Paleochora

Hei. Som Ninette er jeg godt kjennt i området rundt Paleochora(er der to-tre ganger i året.)

Skal dere sykle i lett og flatt terreng er mulighetene små. Det er flatt(asfalt) 7 kilometer vestover mot Elefonisis,men deretter må der opp i fjellene. Det er ikke mulig å følge E4 stien videre. Østover fra Paleochora går det en grusvei mot Adrine Beach, men det er bare noen kilometer før den går over til en kronglete sti og senere klatring med 200 meters høydeforskjell hvor det ikke er mulig å sykle.
Dere må nok regne med å sykle i kupert terreng. Går en rekke asfaltveier opp i åsene på oversiden av Paleochora. Selv om det er mye asfalt må dere har off road da det er mye stein etc i veiene oppe i fjellet.

Dere kan sykle til Souiga men da må dere opp i 1000 meters høyde før det går ned til kysten igjen. Når det gjelder leie av sykler ser utvalget ikke værst ut.I begynnelsen av mai er det lite turister og dermed bedre utvalg av solide off roads. Hvorvidt det er click pedaler vet jeg ikke ,men jeg kan sjekke, drar ned til uken og kommer hjem 5 mai.

Men dere kan gå en fantastisk fottur til Sougia. Følg merket EU 4 sti(gule og svarte stolper) østover, dere har kontakt med sjøen nesten hele veien , må over en ås 300moh og ned til Lissos, et gamelt kloster fra før Kristus tid, hvor mosaikk gulvene ligger ubeskyttet åpnet for alle. Her er det en vannkilde hvor det er helt ufarlig å drikke. Videre østover over en ny ås og så ned en ravine til Sougia. Her er det steinstrand,fire fem restauranter som serverer god mat og iskaldt fat øl. Hjem kan der ta båt tilbake til Paleochora. Turen tar 4,5 timer for folk i rimelig bra form. TS
Svara med citat