Jag är oftast där i juli, och det brukar vara alldeles underbart.

Visst kan det vara varmt, men i fjol kom den riktiga hettan inte förrän i augusti. Inte dör ni av värmeslag, inte! I juli är man bara glad för att det fläktar från havet. Det finns alltid skyddade vikar där man kan bada utan risk för sandblästring.

Stranden alldeles nedanför Alimounda Mare är väl inte den roligaste; parasollerna står så tätt att det måste vara svårt att sola där.

På stranden är det sand, men ute i vattnet är det småsten. Men om ni går sådär hundra meter inåt staden, till den innersta biten av stranden där det inte finns några solsängar, så har ni en helt underbar, mjuk sandbotten så långt ut i vattnet man kan gå.
Alldeles till höger om ert hotell, om ni står på stranden med näsan mot havet, har ni den lilla lunchtavernan Sea Side. Rekommenderas på grund av läget, maten (prova deras krabbsallad!) och det trevliga mottagandet. Klappa Silja, tavernahunden, det tycker hon om. Bakom ert hotell, om ni står på samma sätt, (framför, om ni just har kommit ut genom stora ingången

) fast på andra sidan stora vägen, har ni taverna Pelagos. Ni hör musiken därifrån på kvällarna. Den bör ni inte missa om ni har det minsta intresse för eller nöje av grekisk musik.
Räkna inte med att kunna betala med kort på restauranger eller i butiker. Jag har bara sett kortläsare i några av de typiska turistbutikerna. Det är kontanter som gäller. Men det finns fyra bankomater i Pigadia, minst, så det har aldrig varit några problem att få ut pengar.
Om du går in under min profil, så har jag där flera fotoalbum från Karpathos. Och under resebreven finns det en hel del att botanisera bland, för ytterligare tips. Jag kommer inte att åka ner i år, för en gångs skull, så jag är SÅÅÅÅ avundsjuk!!!
Karin
som alltid längtar ner