Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-15, 10:53
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Hvis dere har kjøpt huset og bilen de senere år så har dere overført mye penger til Hellas og dette kan man som jeg forstår det "bruke" som dokumentasjon et antall år frem i tid. Det ifølge bekjente med hus/bil på Kreta.
Vi har egen konto i Hellas og har underveis i vår byggeprosess overført store beløp/hele kjøpesummen til denne og deretter latt vår advokat betale utbygger etter avtale/kontrakt.
Har fortsatt konto der og vil fortsette med det, fungerer veldig greit. Du kan også ha et Visa-kort til denne og belaste din greske konto. Bor man i lange perioder i Hellas og har hus og bil så trenger man uansett en del penger, og det er svært enkelt å overføre penger fra Norge/Sverige via internett til egen konto og deretter ta ut penger etter behov for å leve og betale regninger. At man begrenser innestående for tiden er naturlig, men for egen del er jeg ikke så nervøs for dette siden jeg tror at det værste som vil skje i første omgang (hvis overhodet hvilket jeg IKKE tror) er at dine euro på en gresk konto vil bli gjort om til Nye Drachma til kurs en til en og med disse Nye Drachmer betaler du dine regninger som du uansett må betale.
Det er heller ingen som kan nekte deg å overføre f.eks 4000 euro til din konto i Hellas og å ta ut de samme pengene i kontanter samme dag som de er kreditert din konto. Da vil du ha dine penger samt den dokumentasjon(Pink slip) som etterspørres.

Når det er sagt så er denne ordningen avskaffet hvis du bor i Hellas mindre enn totalt 180 dager per år (offisielt!) etter det jeg har sett, lest og hørt og man trenger ikke lenger disse såkalte "Pink slips", men ikke ta det som noen garanti fra meg. Dette er forøvrig vedtatt helt nylig!

ps
Vi har ikke undertegnet noe papir om at vi ikke skal jobbe i Hellas i forbindelse med vårt huskjøp, og heller ikke hørt om det, men våt advokat har vår generalfullmakt i alle henseende overfor greske myndigheter så kan hende han har gjort det? ALle papirer er uansett på gresk og derfor helt "gresk" for meg! Spurte vår advokat hva grekere sier om noe de ikke forstår og da sa han; It's all chinese to me!

Senast redigerad av mouche den 2012-07-15 klockan 10:59.
Svara med citat