Ämne: Ithaka
Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-19, 22:55
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Marsta Visa inlägg
Jag har inte varit på Kefalonia/Ithaka sedan 2001 men jag tror inte att det har ändrats så mycket. Bilfärjan från Sami kan vara rätt så jobbig. Det var i alla fall väldigt mycket folk som åkte för 11 år sedan. De packade bilarna som sillar och folk fick klättra ut genom fönster/takluckor för att komma ur bilarna. Vi valde att låta en av killarna som skötte stuvandet köra på vår bil eftersom de skulle backas på och det var lätt kaotiskt. Av samma skäl skulle jag rekommendera att ni är i god tid till återfärden från Ithaka. Där är piren till färjan smal, utan kanter och alla måste vända bilarna och backa ombord även här. Båda gångerna vi har åkt var det fullständigt kaos och en hel del småbråk. Vi åkte dock med sista färjan och alla visste att de skulle vara tvungna att övernatta om de inte kom med och det fanns inte plats för alla på färjan.

Ithaka är en väldigt brant ö och inte att rekommendera om man är den försiktigare typen. Om de inte har satt upp räcken nu så är en del av vägen norr ut högst uppe på en klippkam med hav på båda sidor ca 600 m ner. Men det är väldigt vackert.
Hm.....som sagt det gäller att ha en försäkring värd namnet . Vid ett tillfälle har jag varit med om att dom lyfte in den sista bilen, med kran, för att få plats.

Det du skriver om en brant ö oroar mig lite. Jag gillar inte vägar utan räcken och med branta stup (som på Santorini) men jag har längtat till Ithaka i så många år nu, så jag förtänger det.....
Svara med citat