Sv: Vad har ni anammat fr Grekland
Mycket har man ju anammat medvetet. Men de där omedvetna,,,,
- Blåvitt! Jag köper ofta blombuketter som är blåvita, även planten på våren blir i den färgnyansen. Våra många tavlor har oftast blåvita färger i sig. Och dukarna hemma har kommit att bli i samma färgskala.
- Tillbehör till maten. Olivolja används flitigt numera. Oftast har vi fått dessa flaskor av greker i gåva. Grekisk fetaost, inköpt på Athens flygplats har vi alltid flera burkar av i kylskåpet. Oliver finns också alltid där. Citroner finns numera alltid hemma. En fantastisk aromtillsats, som dekoration, att göra saft av. Syltade citronskal efter recept från Souga är bara mmmm.
- Naturligtvis går jag in på Kalimera varje dag. Dessutom ett antal web-kameror, som finns på öarna samt fastlandet. Man måste ju se hur vädret är, vind, temperatur och mycket mera. Man kan verkligen filosofera när man tittar på kamerorna. Jag har en man som blåstirrar på datorn mellan 09.15 - 09.45 varje dag året runt. Han vill se B.S.F komma till Paros hamn. Kommer den i tid, han tittar på hur många som går av och också på. Och en gång i veckan är det fiskehandeln som man också kan se.
- Toapapperet kastar vi numera i en hink när vi är i stugan. Eftersom vi har en elektrisk, torr mugg är det behändigt. Förr fick vi byta mugg två gånger per år. Nu behöver vi knappt byta en gång under sommaren. Och det är ett skitjobb! När vi är hemma letar vi alltid efter hinken,,,
Det finns säkert mycket mera, men det omedvetna tänker man inte alltid på.
Birgitta.
|