Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Inte alls konstigt väldigt många Greker utvandrade till dessa länder och har således bott / växt upp där i många år men sen återvänt till Grekland FRÅN just då USA och Australien men nu flyttar åter till dessa länder. ( gäller även Sverige TYskland etc)
Camilla
|
Klar over det, men da reiser de jo
tilbake til disse landene for hvor vanskelig det er å få arbeids og oppholdstillatelse i USA og Australia er nok et faktum. Trolig har de også amerikansk/australsk pass for har du i USA "kun" hatt greencard (permanent resident og ubegrenset arbeidstillatelse) og forlater landet et antall år så har du mistet dette. Jeg vet det siden jeg har hatt greencard og flyttet tilbake til Norge etter en del år i USA.
Du kan jo spørre en vanlig greker som ikke har vært i USA/Australia noen gang eller har statsborgerskap der hvor lett det er for dem å flytte til disse landene på lovlig vis?
Flytting til et annet EU/EØS-land er noe helt annet for det er fritt frem for alle borgere innen EU/EØS og en av de fire frihetene som ligger i bunn av hele avtalekomplekset.
Befinner meg i en liten by på Sørlandet, en by med 5000 innbyggere, og her kan jeg daglig se fire tiggere som sitter på hvert sitt hjørne hver dag. Romanifolk som har kommet hit for å tigge så missaren kan man se de fleste steder!