Citat:
Ursprungligen postat av Eldorado
Hellen, hoppas jag inte formulerade min irritation så att det blev ett personangrepp. Isåfall ber jag genast om ursäkt.
Min irritation grundar sig på att jag bor i ett land där lyx och fattigdom blandas. Om inte dagligen så ofta nog stöter jag på misär och har lärt mig att umgås med problematiken och konstaterat att dessa fattiga är väldigt ofta individer som har mycket att ge sina medmännsikor om dom får möjligheten. Den överväldigande majoriteten av dessa är inte ett dugg farliga.
Vi svenskar (jag är en ursprungligen en sådan) har levt i en värld där det sociala tog hand om problematiken och vi har sällan behövt konfronteras med riktigt elände. Nu har många länder inget socialt skyddsnät och även i Sverige är det större maskor i det nätet. Det borde inte vara så, men det är ett faktum och vi individer kan göra något åt det.
Ingen kan göra allt, men alla kan vi göra något :-) Varför inte ge den stackars hemlöse 5 euro och dricka ett glas vin mindre i baren? Eller dricka ett glas vin på balkongen istf i baren?
|
Båda dina inlägg är väldigt bra formulerade! Precis vad jag tycker men har ibland svårt att uttrycka mig utan att låta nedlåtande eller fördömande.
Ingela