Igår var det den femtonde augusti. Man ska säga "Kali dekapenteavgoustou!", och det gick bra , fast det är lite långt ord, och bara sista stavelsen ska betonas
"Kalos ton" låter hövligt maka och make emellan, och det är väl så det ska vara. Jag har en bok i nygrekiska, och i en text är det en främling som vandrar i bergen och i en by välkomnas han av byborna med "Kalos ton"

Jag provade igår att säga "Kalos ton" till Maria, som jag tycker om ganska mycket, när hon dök upp oväntat på gatan. Hon är gift och har barn
I Tibet lär den allra mest hövliga gesten man överhuvudtaget kan visa någon ha varit att sträcka ut tungan som mycket som möjligt
Och det här med handflatan. Nu har jag förstått att man inte behöver vara rädd att såra någon. Om man överhuvudtaget inte känner till den speciella mycket kränkande gesten med utsträckt hand och arm och framåt spretande fingrar, så kan ingenting hända.
Dagligen ser jag greker inte minst gamla som höjer handen precis som vi är vana vid, som hälsning när man inte hinner annat när man passerar varandra.
Den kränkande gesten har jag sett hejarklackar rikta mot varandra på sportmatcher. Och en tokig gubbe på stan som var på väg hem från kafeinot.

(Och naturligtvis studenterna som demonstrerade mot juntan)
Endast en gång har jag sett någon avsiktligt av speciell hövlighet vända
översidan av handen mot någon. Det var min första hyresvärd i Chania, vid en första sittning med honom med kaffe, då han vinkade avsked.