Det finns två hotell som heter Kalimera på Karpathos (som jag vet, kanske finns det flera). Vi har bott på det lilla hotellet Kalimera som ligger alldeles vid stranden i Pigadia. Det är ett litet familjedrivet hotell med 6 enrums-studios fördelat på två våningar. Alla har balkong eller terass mot havet och stranden som ligger c:a 50 meter från hotellet. Vi reste med Airtours som har hotellet i sitt program nu. Gå gärna in på deras hemsida för mera info om stället.
Det rör sig om ett mycket enkelt hotell. Ingen reception, ingen AC eller andra faciliteter. Men billigt och tillräckligt för våra behov. Observera att lägenheten i mitten på översta våningen har en mycket rymlig balkong, medan de två på vardera sidan om har liten balkong som precis nätt och jämt rymmer det lilla runda bordet och två stolar. Skillnaden syns ganska tydligt på sista bilden i bildspelet i Kalimeras presentation på Airtours hemsida. De tre lägenheterna på bottenvningen har gemensam terrass.
Se även de två första bilderna i mitt album "Karpathos september 2011"!
Fördelarna med hotellet som jag ser det är:
- lågt pris
- härlig utsikt
- nära till stranden (c:a 50 m)
- nära till stan (c:a 400 m)
Jag har tyvärr inga kontaktuppgifter till hotell Kalimera. Det drivs av en äldre kvinna och hennes son. Sonen bedrev visst också lite biluthyrning i byn.

Masse