Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013
Jaa, det är inget lätt val... Vi var till Karpathos förra året för första gången och nu har vi nyss kommit hem från Skopelos från vår första resa dit. Det är jättesvårt att jämföra öarna, jättefina och härliga båda två, i mycket ganska lika varann men ändå vissa skillnader. Jag tror ni blir nöjda vilken ö ni än väljer.
På Karpathos bodde vi i Pigadia som vi trivdes bra med, där var en fin strand i stan (även om många säger att den är dålig, men det tyckte inte vi!). Fina stränder runt om på ön. Vi hade moped så vi kunde åka själv, men jag tror att det går bra att åka buss där också. Nu är ni ju inställda på Amoopi som jag inte känner till mer än att vi åkte ner där med transferbussen, så det stället kan jag inte uttala mig om. Fin strand är där ju och några tavernor finns väl där också. Men det kan säkert andra svara på bättre än jag.
På Skopelos är det ju det här med stränderna... Det finns så många härliga, fantastiska stränder, men jag tycker att det är en fördel om man har eget fordon. Hotellet som ni har tittat på vet jag inte exakt var det ligger, mer än att det är mitt mellan stan och Stafilosstranden. Vi körde den vägen nästan varje dag och jag skulle inte tro att det finns några tavernor alldeles i närheten. Skulle jag bo där skulle jag absolut se till att ha eget fordon att åka till de olika stränderna. Det går ju bussar också och visst det går väl bra, men vi tyckte det var relativt dyrt, så för oss blev det billigare att hyra moped. Sen stannar bussen uppe på vägen och då är det i många fall en bra bit att gå ner till stränderna.
Stranden inne i Skopelos stad är inget att räkna med. Den var ganska skräpig och det regnade några dagar i början när vi var där, så då var vattnet alldeles brunt av allt regnvatten som rann ner i havet.
Båda öarna har lugn trafik och fina vägar, så det är inga problem att köra där. Som sagt, inget lätt val, men det blir nog bra vilket som, jag trivdes utmärkt på båda öarna!
|