Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
När jag kom till Koufonissi första gången (1995 eller 1996 tror jag att det var) pratade jag mycket med en person som ville att fler turister skulle komma till ön. 1997 skrev jag om Koufonissi första gången. Nästa gång jag kom till Koufonissi tackade han mig för att jag hade bidragit till att det kom fler turister. När jag återvände nästa gång fick jag en utskällning av samma person, och uppmanades att inte skriva mer.
|
Det du skriver är väl en bra illustration över utvecklingens fördelar och nackdelar. Den utökade turistströmmen till Koufonissi har ju skapat välstånd för flera av öns bofasta familjer och arbetstillfällen för ungdomar på ön och för gästarbetare. Det är väl positivt i de flestas ögon?
När man som öbo ser sitt samhälle förändras och upplever att traditioner och värderingar som hållit ihop öborna förändras, när man ser naturen förstöras av överutnyttjande och okunskap om konsekvenserna av att de sätt man använt för att hantera sopor, avlopp etc inte räcker till är det svårt att se det som något positivt.
Koufonissi är väl inte den enda platsen där familjer har skuldsatt sig svårt i tävlingen om att överträffa grannen, men på en så liten ö märks konskekvenserna förstås mer. Den avundsjuka som finns hos oss alla får mer bränsle och relationerna mellan de som har och de som har förlorat det lilla de hade blir inte bättre.
Jag tror att alla vi som reser och turistar runt om i världen behöver fundera över hur vi bidrar till positiv utveckling eller belastar känsliga miljöer, och vilka konsekvenser den information vi sprider får för lokalsamhällen.
Våga