Ämne: SAS-kris?
Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-17, 00:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.

Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs.

Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen.

Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingret

Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig).
Konsumentkreditlagen gäller inte mellan företag (är jag ganska säker på). Det är ju runt detta med att lagarna är annorlunda vid B2B (företag säljer till företag) som gör att diverse oseriösa företag som säljer till 93-åriga tanter som äger lite skog klarar sej.

Mvh Janérik
Svara med citat