Idag har vi firat Katarinas namnsdag härnere. Jo Perry Como gjorde väl det namnet välkänt med sin sammetslena stämma kanske nån gång under 60-talet då han besjöng henne. Det finns en liten kyrka Agios Aikaterina bakom den betydligt större Ag Nikolaos och där började man fira redan tidigt på morgonen ja t o m redan igår.
Jag brukar slå upp historien bakom en del av de här helgonen och här finns mycket att lära.
Kolla in den här sidan så förstår ni vad jag menar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Catherine_of_Alexandria
Den svenska balladen om liten Karin har inspirerats av legenden om just
Sankta Katarina.
På hemvägen stannande vi till hos Dragan och hans för säsongen nya ställe The Green Eye på Agia Deka, alldeles bakom stora domen . Det är ett kombinerat café och restaurang. Kan ännu inte uttala mig om maten då vi bara släckte törsten med en öl.
Dragan, som är serb, var en trevlig bekantskap och vi hade en lång och mycket trevlig pratstund tillsammans. Hit skall vi gå och testa hans mat en dag när lusten faller på.
Han hade ganska lång erfarenhet från restauranglivet i Chania och har jobbat på olika ställen men har nu satsat på eget ställe.
Chanias Katerinor firade på de olika tavernorna som fortfarande har öppet men det är inte lika mycket människor i rörelse som det varit tidigare år, jag tror man överlag har blivit försiktig. Det känns att många känner oro för vad som skall hända eller vad som kan hända.
Vädret då?
Molningt med sol då och då, lite småirriterande vind från norr, inte särskilt varmt men inte heller särskilt kallt.
Veckan som kommer verkar bli bättre med solsken och uppåt 20 grader och nästan ingen vind och det kan vi så klart stå ut med. Dags att röra på sig igen!
Kali nixta
lars
Kriti stin kardia mou