Hej och grattis till ett bra val av resa!
Vi var på Karpathos 2010 i slutet av maj, början på juni. Vädret var kanon och temperaturen runt 25-28 grader i luften och ca. 20-22 grader i havet. Vi möttes av hårda vindar redan när vi klev av flygplanet men det var SÅÅ SKÖNT. Vindarna var ljumna och inte alls jobbiga.
Vi bodde i Amopi men hyrde bil redan första dagen vi kom dit för att kunna åka runt på ön och utforska det mesta. Jag var vid den här resan gravid så det passade oss utmärkt att ha en bil när jag ändå inte drack någon alkohol. Det var jag, min sambo och vår då 2 åriga son som åkte. Jag stör mig själv på att jag har så fruktansvärt dåligt minne över vad olika byar, restauranger och stränder heter, men det finns säkert andra här på forumet som vet. Hur som helst så åkte vi iväg med bilen varje dag till olika stränder och det var lätt att hitta och stället vi hyrde bilen på tipsade om olika stränder och gav oss en bra karta över ön. Vi kan varmt rekommendera stranden APELLA och KYRA PANAGIA. Hit kan du ta dig själv med bil eller moppe men man kan även åka båtvägen. Vi tog även bilen till Lefkos och där var stranden långgrund med fin sand som passade vår son utmärkt.
Vi åkte nästan varje dag in till Karpathos stad, eller Pigadia som dom säger "därbortevi" för att handla på supermarket och gå i dom mysiga gränderna. Vi åt på flera olika ställen men som sagt, MINNET
I Amopi finns en restaurang som heter "Four Seasons" och där bara MÅSTE ni äta. Jag har helt ärligt talat aldrig ätit godare grekist mat än vad som serveras där. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det.
Jag har några bilder från Karpathos i mitt album som ni kan kika på. Ställ gärna flera frågor också så ska vi se om jag kan svara på dom.
Jo, en sak till! köp med er HONUNG hem för godare honung än den från Karpathos är nog svår att hitta...