Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-19, 19:51
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Hej Petidris,

Många gånger är det så att man inte får med sig resesällskap för de inte kan/vill. Då blir det till att åka själv. Att resa själv har både sina fördelar och sina nackdelar.

Fördelarna är att du själv bestämmer resmål, utflykter, boende, transport och framförallt du bestämmer själv NÄR du vill göra saker och ting. Att resa själv har en frihetskänsla, som känns väldigt skön. Man är väldans mer flexibel när man åker ensam då det inte är lika planerat som när man har resesällskap. Sen träffar du otroligt mycket folk på resmålet, så nya kontakter står på fördelarlistan.

Den största nackdelen är att man inte har någon/några att dela upplevelsen med. Stundvis kan man känna sig lite smått ensam, men inget som stör egentligen för man har ju ändå valt att åka själv. Själv tycker jag tex det är jobbigt att på restaurang ensam på kvällen, men är man en öppensinnad person och lär känna folk på resmålet så brukar det oftast lösa sig.

Jag tycker inte det finns så många nackdelar än de jag nämnde ovan. Man sätter bara sina egna gränser. Klart man ska vara på sin vakt, men det får heller inte gå till över styr. Min rekommendation är att våga åka själv, samt vara öppensinnad och nyfiken. Varför vara hindrad av att resa bara för att ens omkrets inte vill/kan? Det är ut o åka och se världen.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare om att våga resa själv. Läs mer där! Inlägget med rubriken ”Våga res själv!” finns i tråden ‘Semestra i Grekland’ - ‘Resa själv’. Hoppas du fick det svar du var ute efter.

Är inte priset också lite av en nackdel som jag ser det. Nu syftar jag på en charterresa då jag inget annat har att relatera till.
Som ensamresenär får du vanligtvis betala 2000-4000 kr mer än vad två personer får betala var för sig på en två veckors charter till exempelvis Grekland... ganska mycket pengar!

Simetra
Svara med citat