Ämne: Kefalonia
Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-01, 16:12
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Kefalonia

Hej Sunny!
Jag har rest till ganska många öar samt platser på fastlandet, men återvänder hela tiden till Kefalonia. Jag har besökt ön i snitt varannat år sen år 2000.
Kefalonia är helt enkelt fantastisk vacker, säkert en av de vackraste i Grekland och har det mesta man kan önska sig under en Greklandssemester. Ön har dessutom många intressanta och kulturella sevärdheter såsom kloster, kyrkor, muséer, romerska mosaiker i Skala mm. Utöver detta, -Drogarati, Melanissi, fantastiska utflyktsstränder såsom Myrthos (en av Europas mest fotograferade) vingårdar, mm.
Ön har långa fina stränder, mestadels sand. Klart o fint vatten. Fantastiska färger och vyer, inramat med hisnade vackra vägar som tar en till vackra byar som Assos, Fiskardo m.fl.
Kefalonia har egen flygplats. En kort taxiresa, och man är i Lassi (ex.vis).
Ön är inte ”sönderexploaterad” för turism som många andra öar är. Det var först på 90-talet som turismen började att få fäste. (Tidigare klarade man sig bra på skeppsredning, båtbyggen, vin, olivolja osv).
Kefalonia är också väl anpassad för familjesemester. Det finns väldigt många barnvänliga stränder runt ön. Ön passar dock även för par, äldre, yngre osv.

Jag tror inte att det finns speciellt många som varit besvikna efter att ha semestrat på Kefalonia.

//Conny
Svara med citat