Hej Sunny!
Ön är verkligen värd att besöka

...
Som jag brukar skriva, så är Lassi en väldigt bra bas att bo i på Kefalonia. Byn är väl i nte mycket att skriva hem om, men det finns en hel del restauranger mm. Det är en väldigt lugn ort då det endast finns någon enstaka musikbar längs huvudvägen. Sandtranderna i byn håller i flera fall toppklass! (Om man föredrar riktiga sandstränder så är det absolut bäst att bo i Lassi). Det är en oxå en perfekt utgångspunkt för utflykter runt ön. Det finns alternativa orter. Svoronata, Lourdata, Skala osv. Men de är ganska trista enligt mitt förmenande. Fiskardo ligger i norra delen på ön och är en pärla i sig. Men det är alldeles för dyrt där (Kändisbyn på ön) och ligger lite för otillgängligt. Det är ju bättre att bo mer centralt på ön. Det gäller även för Assos, en annan pärla, som har en (för höjdrädda) lite halvläbbig väg ner.
Lassi med Argostoli i absolut närhet tycker jag är bäst.
Vi brukar promenera in till huvudorten Argostoli på kvällarna. Där är utbudet större på allt. Det tar inte mer än 15-20min. (Från den norra sidan av Lassi).
Avståndet från flygplatsen till Lassi är väl.... runt 4km - ca... (någon kan säkert rätta mig här) - Det är iaf inte långt. Det kostar max 15-20Euro. (Att åka taxi från Argostoli och hem till Lassi på kvällen/natten kostar runt 6Euro...)
Ang prisnivån på restaurangbesök på kvällen, så tycker jag inte att det är speciellt dyrt på ön. Det är ung. som på andra platser. Någon grekisk myndighet gjorde för ett antal år sen en prisjämförelse mellan öarna i Grekland, och fick fram ett index. Och där hamnade Kefalonia på plats 3 gällande de dyraste öarna. (Efter Mykonos & Santorini). Här tog man fasta på hotell, restaurang, biluthyrning, affärer mm.
Men det tycker jag är lite konstigt. Jag upplever absolut inte Kefalonia som speciellt dyr överhuvudtaget.
Hälsningar
Conny