Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden.
Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her.
.
|
Att använda citat från artiklar och så kallade experter är, tycker jag, ett rätt trist sätt att debattera i ett forum. Du kan säkert hitta 100-tals alster som stöder din åsikt. Det är bara det att det kan jag också, här får du ett exempel från en artikel från Aftonbladet:
I medierna har Ryanair blivit kritiserade för bristande säkerhet vid flera tillfällen, hårda arbetsförhållanden och stressade piloter.
Men Ryanair har flugit i 21 år i Europa och de har aldrig haft en allvarlig olycka under den tiden. I listan över säkra flygbolag hos tyska flygtidningen Aero International placerar sig Ryanair på nionde plats med högsta säkerhetsbetyg. Listan bygger på statisk från Jet airliner crash data evaluation centre. SAS kommer på 31:a plats och British Airways på 14:e.
Vad gäller arbetsförhållandena har lågprisflygbolagen inte bara förändrat resandet i Europa, utan även arbetet ombord på planen. Flight International skriver i en artikel från januari i år att det som en gång var en övre gräns för hur mycket en pilot får flyga, nu är ett mål bland lågprisflygbolagen.
Men inget flygbolag i Europa hittar på sina egna arbetsscheman eller säkerhetsrutiner. Flyg i Europa är genomreglerat, ytterst av respektive lands luftfartsmyndighet, men också av gemensamma EU-regler, så kallade Joint Aviation Requirements.
Varje arbetsschema måste följa dessa regler och ingen pilot får flyga mer än 900 timmar per år.
Hela artikeln här:
http://www.aftonbladet.se/resa/article10937864.ab