Citat:
Ursprungligen postat av Miali
Okej, men då känner jag mig ganska nöjd över mitt val! :-) Hur är stranden där? Har förstått att den inte är något att hurra för men är det mycket sten? Är det svårt att gå barfota? Minns du vad solstolarna kostade?
Många frågor, men här kommer en till. Finns det nåt ställe man kan köpa enkel lunch precis vid hotellet eller kanske på själva hotellet? Hur gjorde ni?
|
Du har absolut gjort ett bra val! Skopelos är otroligt vackert och det finns många fina stränder runt om på ön. När ni åker mitt i sommaren är säkert busstrafiken bättre än när vi var där i september så då är det nog inga problem att åka buss till flera av stränderna. Annars kan jag rekommendera att hyra fordon och åka själv, då är man fri att stanna hur länge man vill och åka vidare om man vill. Många av stränderna är lite steniga och där kan det vara bra med skor, beroende på hur känslig man är, men vissa avsnitt går det bra även utan skor.
Stranden i stan är som sagt ingen höjdare, säger jag utan att ha badat där

Men nog duger den för en dag eller så. Jag vet inte vad solstolarna kostade där, men i Limnonari hyrde vi solstolar ett par gånger och jag tror att de kostade 5 euro för två sängar. Jag tror inte att det är stenigt på stranden i stan, det ser ut som att det är sand så det är nog inga problem att bada utan skor. Det går även att ta ett dopp precis mittemot hotellet på andra sidan vägen om man vill.
Det finns två tavernor i närheten av hotellet, på vägen in mot stan. Så där kan man äta lunch om man vill, jag tror i alla fall att båda hade öppet även för lunch. Hotellet tror jag inte hade något erbjuda till lunch. Däremot var frukosten riktigt bra, yoghurt, hunung, ägg, bacon, olika sorters bröd, frukt eller fruktsallad, kaffe o the, ja, allt vad man kan önska sig!
Vi hyrde moped och åkte ut i stort sett varje dag. Ibland åt vi lunch på någon taverna i närheten av den stranden vi var på, men flera gånger köpte vi med oss färdiggjorda baguetter i ett bageri som ligger på hamnpromenaden och åt av dessa till lunch. Det tar annars inte mer än kanske 10 minuter att gå in till stan om man vill äta där.
Så mitt råd är: Åk dit, köp ett par badskor och ge er ut till de fantastiska stränderna som finns. Det kan inte bli annat än bra

Läs gärna mitt resebrev från september, där finns lite bilder och framför allt beställ en e-guide här på Kalimera.