Jag vill rätta ett avstånd som jag angav fel Lassi till Myrto är ca 3,7 mil och inget annat. Det klart du ska åka mot Assos men Myrto kan du se vyn från bergen på väg till Assos det är helskön syn men badet där har jag aldrig tyckt om stenigt och tvärdjupt.
När du ändå är så mycket norr ut så kör till Fiskardo också, en mycket trevlig by som klarade sig bäst vid jordbävningen 1953.
Något som är ett måste vid besök på Kefalonia är Mellisani grottan som finns norr om Sami. Jag har nog berättat om den i något av mina inlägg har på Kalimera.
Själklart ska du besöka borgen Ag. Georgios och kyrkan Ag. Gerassimou med sitt kloster bakom kyrkan. På andra sidan kyrkan går en väg några hundra meter till Kefalonias vinfabrik.
Det är lite knepigt att ta sig norrut från Lassi då du först måste ta dig in mot staden och sedan runt viken för att komma norrut.
Ska förklara närmaste vägen från Lassi är att kör mot Argostoli och upp på höjden, en nedförsbacken mot staden ta av tredje avfarten till höger och följ den breda vägen tills slutet och där blir det vänster. Sedan åker du ett par hundra meter och vägen delar sig ta höger. Följ vägen enda fram till en stor rondell där du tar 3/4 varv sen till höger kör 2 km till du kommer till ett trafikljus där ska du rakt fram. Nu är du på väg mot Assos.
Vägen över bergen är inte kortare men mindre kurvor vilket gör att det går fortare men vägen efter kusten är härligare med alla vyer man ser.
Vad de gäller bad så finns hur många som helst. De som bor i Lassi badar oftast vid Makrys Gialios eller Platys Gialios jag föredrar den sistnämna.
Då det under senare år blivit mycket folk på dessa bad så åker vi hellre till Lourdata och badar. Där finns allt man önskar.
PANAKAKIS