Citat:
Ursprungligen postat av LeSa
Hur är det med färjetrafiken till Tinos hur lång tid tar det och går de ofta eller.....
/Lesa
|
Tinos har förbindelser varje dag med Rafina året om. Under sommarsäsongen är Tinos den mest färjetäta ön i Grekland.
När jag har åkt hem sista dagarna i oktober eller första i novemmber har jag kunnat välja på flera båtturer.
Tar man den vanliga bilfärjan så tar det ca 3,5-4 tim från Rafina. Har man tur och vill åka SeaCat, snabbåten och den går så tar det knappt 1,5 timme. De vanliga färjorna går först till Andros och sen till Tinos. Men snabbåten går nog inte sent i oktober...
Det som är så härligt med Tinos på tidig vår eller senhösten är att det är så mycket öppet. Alla "vanliga" affärer och flera tavernor har öppet året om.
Tinos har så många vackra byar där det året om bor människor.
Nu när jag blir pensionär så lurar jag faktiskt på att åka i november ett år för att se hur det är då.
I höst blir det två veckor i mitten av september, men vi firade den grekiska påsken där i början av maj....den ön drar
För er kanske även fastlandet med bla Peloponessos kunde vara ett alternativ. Nafplion är ju också en pärla med åretruntservice! Fastlandet är ju också ett härligt alternativ för en höstresa.
Lissi