Citat:
Ursprungligen postat av nilam
Det är raka motsatsen till vad de hotellägare jag pratat med säger...
Charterbolagen betalar så lite för varje rum så hotellägarna vill hellre hyra ut till oss som åker med endast flyg... Då får de ut mer än dubbelt för varje rum! Billigare för oss och mer inkomst för ägaren.
|
Jo ägaren tjänar mer på rum som INTE turoperatörer typ charter eller bokningssajter är inblandade i. Men att t ex booking.com ska ha 20 % av ett rumspris visar ju inte på något sätt att staten får in mer pengar? Kvitto är ju inte säkert man får ändå av hotellägaren.
När vi checkade ut från ett av boendena i år sa vår hotellägare att vi gärna kunde ringa honom direkt nästa gång så slapp han betala 20 % till booking. Vi skulle få Bookings pris.
Kvitto hade vi säkert fått om vi krävt det, men vi gjorde inte det, då vi fått så fantastisk service, blivit bjudna på 2 flaskor vin som stod på rummet vid ankomst."Solnedgångsvin" att avnjutas på balkongen vid solnedgången på kvällarna. Superbra städning varje dag, med nya handdukar varannan dag och lakan efter tre dagar. Så fixade han en hyrbil direkt levererad vid hotellet och med löfte att lämna den i färjeläget i Gavrion. 55 euro för 2,5 dagar. DET hade inte vi själva kunnat förhandla oss till.
För denna service betalade vi 26 € natten i 5 nätter, alltså 130€ och så skulle han ge Booking 20%. Känns nästan skamligt! Skulle vi då kräva kvitto så känns det i alla fall som att vi skulle betalt det dubbla frivilligt....och det gjorde vi inte.

Vill nu ägaren fuska och ta pengar utan att redovisa så är det HAN som får ta konsekvenserna av detta . Jag vägrar att vara skattepolis...
Det är så lätt att ha moraliska synpunkter när man inte själv drabbas.
Jag är inte alls säker på att jag själv inte skulle göra samma i grekernas situation!

Jag tror ändå att vi turister är en god sak för landet och alla fantastiska människor man möter glömmer man aldrig. Riklig dricks är ju ett bra sätt att visa sin uppskattning, men det är ju också svarta pengar.....
Lissi