Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Tänkte häromdan att det hade ju inte blivit någon Kalimera om Janne inte hade tyckt om att åka runt. Om han hade stannat efter fem öar.
|
Lustigt att du skriver just fem öar, för under lång tid hade jag bara varit på fem öar. Började med Rhodos och sedan Korfu. Fram till för 20 år sedan gällde endast tre öar: Santorini, Ios och Paros. Flög till Santorini, åkte sedan till Ios där jag brukade stannade runt en månad, och sedan till Naoussa på Paros där jag också brukade stanna en månad. Så där såg det ut i många år. Hade ingen lust att se någon annat, jag var mer än nöjd med mina öar. Under flera år hade jag samma grannar på Paros, de åkte alltid först till Paros och sedan till Naxos. De pratade väldigt gott om Naxos. På gränsen till att vara tjatiga.
Hur som helst så flög vi till Aten för cirka tjugo år sedan, tog färjan direkt till Paros och till rummet i Naoussa. Efter några dagar började vi fundera på Naxos, och åkte dit. Det var ju en fantastisk ö! Därifrån åkte vi till Amorgos, Koufonissi, Iraklia och Schinoussa, och det var ju ännu bättre. Under den resan började min nyfikenhet, och den ökade med åren, och idag har jag varit på 65 öar. Nu har åldern (tror jag) gjort att min nyfikenhet inte längre är lika stor (förutom på Kreta där den alltid väcks till liv igen), och jag åker helst tillbaka till öar som jag tycker mer om än andra. Men jag åker fortfarande till nya öar, och till öar som jag inte skulle ha åkt till om det inte vore för jobbet.
För övrigt håller jag med din man.