Sv: När man blir kär...
Om man åker till Aten eller inte beror väl helt enkelt på vart man ska, inte om det anses finare eller inte att inte ta charterflyg...
Skärgårdar anses ju ha ett värde i sig, oavsett om de ligger i Grekland eller någon annanstans. Här i Sverige är både Stockholms och Bohusläns många öar populära resmål, liksom Öland och Gotland. Det vore väl konstigt om det vore annorlunda i Grekland.
Än konstigare tycker jag det är att det ska skapas en motsättning mellan att resa till öar eller till fastland i Grekland. Var och en sin resa. Själv älskar jag öar just för att de är öar, det är något väldigt speciellt med berg som möter hav på alla sidor. Redan som bebis tillbringade jag somrarna med familjen på en pytteliten, alldeles underbar bohuslänsk ö, där vi hyrde in oss hos ett gammalt fiskarpar. Jag glömmer aldrig den ön (var där senare också) och jag har alltid trott att den ligger bakom min kärlek till grekiska öar.
Det handlar inte om vad jag "vågar", Admirala, utan om vad jag VILL. Att du sedan inte tycker att öarna är lika "äkta" som fastlandet - det är ju bara trist. De många grekiska turister jag träffade på Sifnos nu senast verkade inte hålla med dig, många greker verkar med rätta stolta över sin vackra skärgård.
|