Det är ju synd om det ska bli en motsättning mellan de som vill till öarna och de som vill till fastlandet. Det är ju lika vackert vart som. Jag tror att alla här på Kalimera är kapabla att välja helt själva utifrån tycke smak och pengar.
Claes och jag har ju varit tillsammans 2 gånger på Peloponessos och det skulle varit en tredje också som stupade på ev. vinterväglag som skrämde. Då blev det Pireus/Atticahalvön/Evia istället en decembervecka. Jag har dessutom varit på Peloponessos en gång tidigare några dagar år 2000 och det var då jag blev förälskad i Nafplio!.
Till Peloponessos nackdel är dock att om man ska se sig runt och nå alla fina byar så är det nästan tvunget med bil. Vi har ju åkt i lågsäsong och kunnat hyra bil en vecka direkt från flygplatsen och med lämning på flygplatsen till riktigt bra pris och då har vi ju varit helt oberoende av busstransport.. MEN att köra i den grekiska trafiken från flygplatsen och vidare kräver då en viss dos av kalla nerver! Det är nog de gånger jag beundrat maken mest, de gånger vi kört där!
Bussnätet på Peloponessos är dåligt tycker jag då man ofta måste åka via Tripoli. Mycket åkande fram och tillbaks, Men det kan säkert finnas andra bussar också.
En annan oerhört vacker del att utforska är ju området runt Parga, med Zagoria-Ioannina- Metsovo- Kalambaka -Meteora, men då vill det ju till att hitta billig flygstol till Preveza eller Aten och sen hyra bil.
Claes hyr gärna bil , men det blir lite mer stress att åka runt hela semestern. Det blir för oss helt olika semestrar och då faller sommarperioden helt bort eftersom vi inte vill sitta i en bil var dag i hettan.
Förr gick ju charter till Atens omnejd och jag minns att jag för många år sen firade min 50-årsdag i Varkiza. Då var ju inte orten "nästan" granne med flygplatsen. Den fanns inte då.
Kreta är för oss en idealisk plats med fastlandskänsla samtidigt som man har havet nära och ö-känsla. Vi har hittat en favorit i Nea Chora och där kommer jag och en väninna att vara en vecka i vår samt jag och Claes 2 veckor i september/början av oktober. Den senare resan kommer att innebära bilhyra en vecka för att se oss lite runt.
Många "rynkar på näsan" när man säger att man ska till Chania, men ser man bortom de värsta turiststråken så finns SÅ mycket att se och kvällslivet på gatorna bortom hamnen är så härligt. Att sen åka på dagsturer runt om är trevligt. Nea Chora är en liten pärla dessutom, med genuint grekiskt liv.
Jag kom på i går att det är första gången sen 2008 denna tid på året som jag inte har en flygbiljett liggande till Tinos....

KANSKE blir det olivplockning där sent nästa höst och då ska jag dit, men annars blir det nog ett år utan Tinos 2014. Det kan vara bra, för med så många resor dit på så få år som jag gjort så kan det vara nyttigt att pausa. Pengarna räcker ju inte till alla resor man vill göra, så är det bara och tack och lov finns öarna kvar! Så kan man ju för en gångs skull få längta riktigt ordentligt!
Det jag lite omständligt nu ville ha sagt är att det ju inte ÄR och ska vara någon motsättning mellan VART man reser och HUR man reser till Grekland.
För oss nästa år blir det charter båda gångerna till Kreta från Växjö för det passade bäst och blev billigt nu vid så tidig bokning. Dessa Kretaflyg från Växjö är nästan slutbokade nu, ett år innan avgång. Jämfört med flygstol som jag sökte på samma period så skilde det knappt 2000 kr för båda tillsammans som vi då har både boende vid stranden i Nea Chora för samt frukost betald. Dessutom ingår 2 veckors parkering i Växjö om jag läste rätt. Allt detta för 11. 000 kr för båda inkl transfer. Då känns det jäkligt bekvämt med charter.!
Lissi