Tack för inlägg och goa kommentarer

Det finns mycket att säga om diktaturtiden i Albanien, landet var ju totalt avskuren från omvärlden, ingen tilläts lämna landet, få tilläts resa dit, all religon var totalförbjuden, det var en ateistisk och hermetiskt sluten stat. Min fru har en morbror som satt i fängelse i 9 år för att han i telefon pratat med ett syskon som lyckats fly till Frankrike. Ingen tilläts att privat äga så mycket som en höna. Landet har haft och har problem med anpassningen till demokrati, kort kan man väl säga att efter kommunistregimens fall rådde där total anarki och landet var nära inbördeskrig på 90-talet. Och som kontrast till kommunismen har där uppstått någon sorts turbo-kapitalism, som man på sina håll kan se tråkiga inslag av. Landet har också en statsapparat som präglats av korruption på alla nivåer. Men så sakteliga går utvecklingen åt ett annat håll.
Att som turist resa i Albanien går lika bra som att resa på fastlandet i Grekland. Den yngre generationen talar vanligtvis engelska. Grekiska talas på sina håll som vardags-språk i södra Albanien där det sedan länge bor etniska greker, speciellt i byarna längs kusten norr om Saranda, för exempel i Himare som vi besökte på en annan tur, vilket jag skriver mer om en annan gång tänkte jag. Många albaner har också arbetat i Grekland och talar därför språket. Så det är väl bara att fråga vet ja, det går säkert bra. Annars är det som på andra håll i världen, kan man några artighetsfraser så löser det sig. Folk är vanligtvis gästvänliga och glada för besökare/turister. Miresevini betyder välkommen
Det går bra att ta båt från Korfu till Saranda ja. Fast till nästa år är där visst ett visst charterbolag som ska ha resor till Saranda från Sverige på sitt program har jag hört.