Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-23, 18:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Frågor om Athen!

Skal svare så godt jeg kan

1. hur är grekerna som bor i athen? deras mentaliet? varma+ kalla?
Veldig generelt: athenerne er varmere en svensker (og nordmenn). Samtidig er det jo nesten umulig å svare på dette på en enkel måte, varme og kalde mennesker fins overalt og hva betyr egen varm/kald for deg? Athenerne er storstadsboere, noe som betyr at du nok ikke finner så mye varme der som i en liten landsby på Peloponnes, f.eks. I tillegg er jo den varmen/kulden du mottar veldig avhengig av deg selv, hvordan du møter mennesker.

2. är athen billigt eller dyrt? t.ex. hur mycket kostar ett kilo apelsin eller en bra fotbollströja eller en bra fotbollskor?
Har liten greie på priser på dette. Sånn ca som i Sverige for fotballtingene, men billigere appelsiner, tenker jeg.

3. hur är de med ögonkontakten? här i Sverige är de ofta kyligt, men hur är de där?
I storbyer har man vel sjelden så veldig øyenkontakt med tilfeldig forbipasserende? I butikker, kafeer etc er det motsatt, men kanskje ikke alltid i tjukkeste Plaka = turiststrøket. Igjen, veldig generaliserende, men...

4. berätta gärna om bra och dåliga minnen ni har från athen!
Har bare gode minner fra Athen, tror jeg

5. någon stads del som bör besökas? och vilken stats del bör inte besökas i såfall varför?
Athen er svært trygg. Området rundt Omonia er ikke det lureste stedet å være når det er mørkt, heller ikke området vest for Omonia og ned til Psirri. Men Psirri er ok, besøk den, Thissio, Gazi, området v Akropoli metrostasjon, Kolonaki, Kiffisia, sentrum, Kypseli for å nevne noen.

6. kan man promenera i athen? finns de vägar för de?
Deler av Plaka og Thissio er bilfri, og enkelte andre sentrale gågater. Og så er det en masse store flotte, grønne parker.
Svara med citat