Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-25, 09:51
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Frågor om Athen!

Hej! Äntligen en tråd om Aten som inte bara handlar om hur man lättast tar sig från flygplatsen till hamnen i Pireus..no offence. Men Aten är ju så underbar stad och jag tycker det är så synd att inte fler tar sig tiden att stanna i Aten och upptäcka staden. Det är såklart viktigt att veta var i Aten man ska gå, det är t.ex många turister som bokar hotell vid Omoniaområdet just för att många stora hotellkedjor ligger där, men Omonia är ju som många vet närmare bestämt ett fult och nedrustat område som många skulle kalla för ghetto och grekerna själva åker bara dit om de måste.

Nej, det finns områden i Aten som är helt magiska. Akropolis, Plaka (gamla stan), speciellt på kvällen, är helt underbart vackert. Cafeer, restauranger, klubbar, med panoramautsikt över Akropolis. Hela området runt Akropolis sjuder av liv men inte på ett jobbigt sätt, på ett helt underbart sätt, många åker dit bara för att promenera. Något som man inte borde missa om man har möjligheten är att gå på en föreställning på den antika teatern som ligger precis under Akropolis som heter Odeon Herodus Atticus. På somrarna från maj till oktober har de föreställningar där på kvällarna som oftast är helt fullsatta. Det är föreställningar av första klass, både balett, konserter och teatrar. Senast jag var där såg jag Diana Krall. Har också sett Andrea Bocelli och Liza Minelli där, för att inte tala om Mikis Theodorakis själv och andra stora grekiska artister. Att sitta där och se en föreställning med stjärnorna ovanför sig och månljuset och Akropolis som lyser med sin närvaro är inget mindre än magiskt. Jag tar alltid mina släktingar och kompisar till dessa ställen och de älskar det!

Alla ställen som Admirala tar upp är jättefina ställen. Jag skulle vilja tillägga att hela kustområdet söder om Aten är en pärla (kallas för Atens riviera). Glyfada är ett fint område som ligger nära havet och har fina affärer och massor av cafeer. Det tar ca 15 min med taxi från centrum (går också bussar dit förstås). Det finns många hotell där också om man vill bo lite närmare havet. Stränderna i Aten är också mycket finare än vad man tror och vattnet på vissa ställen har på senaste tiden fått "white flag". Enda problemet är att det är dyrt att bada i Aten, det kan kosta allt från 7-25 Euro att få inträde till en strand (alla bra stränder har inträde). Solstol och parasoll ingår i priset. Men även om man inte vill bada så ligger det väldigt fina tavernor vid kusten så det är värt att ta sig en tur.

Sist men inte minst så vad är en tripp till Aten om man inte går på bouzoukia där de har livemusik och Greklands mest kända artister uppträder där torsdag till söndag. Sjung med, kasta nejlikor och gå upp på scenen och dansa tillsammans med dem! De flesta ligger vid kustområdet söder om Atens centrum.

Jag kan säga att jag har bott i Aten i 8 år nu och jag har fortfarande inte tröttnat. Jag anser att Aten har allt, shopping, restauranger, uteliv, bad, historia. Det jag tycker gör Aten till en så charmig stad är att det gamla möter det nya. Ett exempel på det är tunnelbanan som ju är en modern uppfinning men på många stationer har de ställt ut antika föremål som de hittat i jorden då de byggde tunnelbanan.

Aten är inte bara värt ett besök utan många!
Svara med citat