Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
Jag tycker också att det är märkligt. Vi hade kanske strängare modersmålslärare, vi gamlingar...med rödpenna...
Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram.
Så hur påpekar man snällt men effektivt de fel som görs, utan att såra skribenten? 
|
Bra fråga, för man vill ju inte göra sig rolig etc på någon annans bekostnad (särskilt inte ifall de är dyslektiker).
Jag tror att bara diplomatiskt förklara för personen att det är ett väldigt vanligt skrivfel med särskrivningar. Och att det är förståeligt eftersom många idag blandar upp engelskan (som ju, enligt vårt sätt att skriva är full av särskrivningar) med svenska språket (p.g.a av dataspelande, engelska chattforum etc).
Fast visst kan det ibland bli väldigt roliga fel och är det inget som är känsligt för personen så kanske man kan skratta tillsammans med den som gjort felet, bara man gör det på rätt sätt.