Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Fast det får man ibland på köpet   Vi fick det i feb 2008 i Aten och det var en häftig upplevelse. Stängda affärer och extrafiltar på rummet och snögubbar och snöbollskrig på gatorna. 7 dagar senare när vi åkte hem var det strålande sol och upp mot 20 grader i solen! Sånt gillar jag
Lissi
|
Som du kanske vet bor jag i Aten och jag minns så väl de dagarna! Det var hur mycket snö som helst! Jag tog kort på vår balkong som hade ett typ 20 cm snötäcke och visade dem för min familj i Sverige som såklart inte trodde sina ögon..jag minns att det var ingen som kunde ta sig till jobbet för de är ju inte så vana vid att ploga vägar här och sanda och så direkt så alla vägar var helt igensnöade och isiga på vissa ställen. Det var två dagar som regeringen gick ut och sa att de som inte kunde ta sig till jobbet skulle få lov att stanna hemma utan att arbetsgivaren kunde säga nånting. Till min stora otur bodde jag bara 5 minuter från jobbet så man hade ju inte nåt att skylla på direkt utan fick snällt gå som vanligt..
Angående skidåkning så låter det nog lika konstigt för en svensk att man kan åka skidor i Grekland som det låter för en grek när man säger att man kan bada och sola i Sverige på somrarna. De blir ju alltid lika förundrade.
När man ser mer och mer av Grekland inser man ju faktiskt att Grekland är så mycket mer än det klassiska sol och bad. Vintern är riktig vinter på vissa ställen och folk ägnar sig mycket åt skidåkning här på fastlandet iallafall. Det finns också många underbara ställen att besöka här under vintern som anses som mer vinterdestinationer, som Ioannina, Kalavrita, Pilio och Arachova. Skidorterna är fulla av chalet och skidbutiker och mysiga restauranger och souvenirshoper. Grekland har ALLT helt enkelt!