Sv: Helt vilse, Thassos eller Halkidiki?
Siden spørsmålet gjelder Limenas og Afitos, svarer jeg på det uten å fortelle hvilke steder jeg selv ville velge mellom.
Limenas er en livlig havneby, med stor lokal aktivitet, og er en typisk gresk by som ikke er helt dominert av turismen. Kanskje ikke så mye av turistbrosjyrenes smale gater med blått og hvitt og potteplanter i trapper, men en levende by. Vi bodde midt i havnen, og trivdes godt der. Mer enn nok gode avernr, særlig fisketavernaer. Ca ti minutter å gå til en bra strand.
Mange utfluktsmuligheter, Thassos er en vakker og frodig øy, og man har dessuten kort vei over til Keramoti på fastlandet, som markedsfører seg med ikke bare Hellas' men hele Balkans beste strand! Stranden er fantastisk, og Keramoti er en trivelig lien by. Man kan også ta båt til Kavala, som r en fascinerende, større by (stad).
Jeg er ikke så godt kjent i Afitos, da jeg bodde i Hanioti da jeg var i Halkidiki, men jeg besøkte byen et par ganger. Det er en meget vakker by, med mange små stenhus, og er ikke spesiet preget av turismen. Jeg vet ikke noe om tavernaer. Stranden ligger også her minst 10 minutter borte, og jeg kjenner eldr fok som synes det var tungt å gå til og fra stranden, da byen ligger på en høyde, kanskje 50 - 75 meter over havflaten.
Her har man også mange muligheter til utflukter, både på Kassandra og Sitonia, og storbyen Thessaloniki er ikke langt borte. Nea Moudania er en trivelig by med et godt gatemarked, og er ganske nær. Vil man se en gresk by som absolutt ikke er påvirket av turisme, så besøk Polygiros. Bare husk at man er utenfor det typiske turistområdet når man kommer litt inn i landet, så siesta praktiseres i byene. (Det er noen år siden jeg var i Halkidiki, så noe kan ha forandret seg)
|