Masse jag gör som du eller greker lärt mig och dricker helst ouzon "sketo"som den är. Har alltid trott att blanda med is eller vatten är en turist sak.
Jag har prövat allt och tycker inget är fel eller rätt utan var och en har sin smak. Hellre ett par droppar citron i som Birgitta nämnde än att det blir blaskigt med för mycket vatten.
Mitt bästa tips är att välja ett Ouzeri vid en fiskeby som har grillade åttaarmad bläckfisk, oktapodi. (Byn Amarynthos på ön Evia är perfekt)
Välj en skön plats i skuggan med havsutsikt. Be om en iskall karaff vatten med is och ett fat av citronklyftor. Drick mycket av det medan du väntar.
Beställ kolgrillad bläckfisk i stora stycken, ej mindre bitar. Se till att få höga
smala glas. Ej selterglas som är bredare. Ett krus eller en liten flaska ouzo av din favvo sort. Häll upp själv.
Ta nu bläckfisken mellan tummen och pekfingret och doppa den i det smala glaset. Kolflagorna kommer att dala ner till botten. Salta om du vill och pressa citron över mumsbiten är en smaksak. Ouzo marinaden kan vara tillräcklig för dig. Njut av din ouzo och se havet!
Skölj ur glaset med kolflagorna och häll upp ett glas till med ouzo.
Marja som längtar