Det går även att tjäna betydande summor pengar redan innan Greklandsresan. Det finns nämligen förmånlig växlingskurs i bankomater som ger Euro i Sverige. Man måste dock vara noga med att ta reda på vilket kort som verkligen gäller eftersom alla kortföretag inte har avtal med bankomat.se som äger i stort sett alla bankomater i Sverige.
Exempelsvis kan jag inte använda mitt ICA MasterCard för eurouttag inom Sverige då ICA inte har tecknat avtal med bankomat.se
Däremot gav mitt Eurocard växlingskursen 9.29 när Forex dito var 9.45 den dagen. Varför Eurocards kundtjänst upplyste mig om 9.06 var någonting jag borde ha konfronterat dem med en självklar upplysning om felaktighet. Det läggs hur som helst på någon enstaka procent i avgift för varje uttag så det må vara hänt.
Jag hakade inte på den förra tråden i samma ämne, jag har dock valt att vända Forex ryggen denna gång. På sidan bankomat.se får man svar via sökning på karta var någonstans det finns bankomater som ger Euro.
Tilläggas ska kanske att den enda valören eurosedlar man får ut i Sverige (ur bankomaterna) är 20 (detta fick jag som svar via telefonsamtal med bankomat.se´s kundtjänst).
/ Hasse