Sv: I morgon gäller det...
Jamen Stefan, så här är det: På fullt allvar. Tror jag.
Varje kandidat har under hela våren haft det som huvudargument för att man skulle välja honom ( inga kvinnor vill bli borgmästare, däremot fanns det ganska många på listorna), och orden samförstånd och samarbete har vi hört så mycket att de förlorat kraften. Så nu återstår det att förverkliga löftena. Eftersom jag sett och hört mycket politiskt prat är jag ganske skeptisk. Men försiktigt optimistisk.
Vi har inte något Feministiskt Initiativ här i Grekland vad jag vet. Hittills. Det finns ett tynande Miljöparti , och några uppstickare som har hela sanningen, men de tenderar att hålla en säsong. Chrysi Avgi kom som en tsunami och fick med sig massor av folk som annars hållit tyst om sina extremhögervärderingar.
Gå vidare...i går kväll var det en stor fest nere på platian med traditionell dans där alla åldrar deltog och massor av folk som drog omkring eller satt vid kaféborden. Den nyvalde höll ett känslosamt tal och vädjade till enighet framöver och alla såg ut att hålla med. Samma fest ska upprepas nu på söndag i Chorio, den försummade gamla huvudstaden,som av statistisk blunder suddats ut från kartan ...
Jag är inte direkt inblandad i politiken, men ska se till att fråga varför man inte kan få till någon trevlig information till nyinflyttade utlänningar, och hur man ska kunna få en fungerande hemtjänst. Vi är hur många som helst som vårdar en åldring, ett sjukt eller handikappat barn eller någon annan behövande person -utan stöd från någon myndighet. Det fanns ett initiativ som kallades Voithia sto spiti, hjälp i hemmet, men det har tynat bort.
Vardagspolitiken är nog så viktig och jag tycker att vi som bor stadigvarande här bör intressera oss , komma med idéer och inte bara klaga.
|