Vad gäller tillåtet bagage så brukar det vara avhängigt vilken typ av biljett man har köpt. Har aldrig åkt med Aegean så jag har ingen egen erfarenhet, men enligt deras hemsida så ingår t ex i en s k Flex-biljett 1 st incheckat på 23 kg och 8 kg handbagage. Det brukar ibland framgå i det finstilta på biljetten vilket bagage som ingår.
Beträffande din fråga om övernattning i Aten/Pireus så förmodar jag att ni inte har någon speciell önskan att tillbringa en natt där, utan i första hand vill ut till den ö som ni väljer att åka till. Då är det ju frågan om när ni landar och om det finns chans att hinna med någon båt samma dag.
Jag kollade nu som hastigast på GTP ang Hydra som du nämner. Dit finns det tydligen den 27 oktober avgångar klockan 8.00 10.00 14.00 19.10 från Pireus.
Om det nu är så att ni väljer att ta en övernattning så kan det ju vara bekvämt att ha rummet bokat hemifrån. Då slipper du riskera att knata runt mellan hotellen när du kommer ner, om det skulle vara fullbokat på en del.
När vi kom till Pireus den 2 juni så hade vi inte förbokat. Men jag hade med noteringar om fem hotell som verkade bra och med bra läge enligt tips bl a här på Kalimera. Efter att ha parkerat hustrun och väskorna i hamnen gick jag för att kolla. Det visade sig att alla fem var fullbokade, liksom de första därefter som jag kollade. Till sist hittade jag ett som var OK.
När vi behövde en övernattning igen i Pireus en vecka senare hade vi bättre tur. Fick ett utmärkt rum på Piraeus Dream Hotel som har ett mycket bra läge i förhållande till hamnen. 60 euro för ett, inte så stort, men fräscht dubbelrum och 5 euro per person för frukost. Bra! Nästa gång förbokar vi det hemifrån om vi säkert vet att vi behöver en övernattning (vilket vi inte visste nu).
Trevlig resa!

Masse