Hej,
Jag har bott både inne i Naxos chora och i Maragas (som ligger ganska så nära Agios Prokopios). Men tyckte det var milsvida bättre att bo inne i choran.
Hur stor Naxos chora är beror så klart på vilken annan chora man jämför med.
Den är absolut stor nog för att ha ett rikligt utbud av butiker, tavernor, pubar etc. Den är dessutom mycket fin och där kan ni få både det klassiskt blåvita (old market i gamla delen av "stan") med massor av små labyrinthiska gränder att gå vilse bland, samt det nyare och lite mer moderna, utan att det för den skull blir stadsmässigt opersonligt på något sätt. Hamnpromenaden ligger vackert i nederkanten av choran och högst upp tronar ett venetianskt kastro. Bussförbindelserna från chora till många av de små fantastiska byarna är bra och går över hela ön (ifall ni skulle tröttna på vespaåkandet - Naxos är en stor ö).
Personligen är jag inte särskilt förtjust i just Agios Prokopios. Tyckte det kändes väldigt turistigt även i september.
Stranden är dock mycket bättre i A.P än den som ligger närmast Spiros Hotell (Agios Georgis stranden). Och från Agios Prokopios är det lätt att ta sig till Agia Anna, Maragas och Plaka som har ännu finare stränder (obs! allt enligt min personliga uppfattning).
Jag skulle dock rekommendera er att bo i choran men ta bussen (som går en gång i halvtimmen) ut till Plaka och Maragas för att bada. Choran är dessutom smidig om ni vill åka på utflykter och upptäcktsfärder runt ön då den har bra förbindelser. På kvällarna har ni då också ett stort urval tavernor, butiker etc att välja på. Grattis till val av fantastisk ö. Jag älskar Naxos!