Ja, det kanske till och med var så det var!
Numera ser jag reservationer, men har inte funderat på om det suttit samma personer kväll efter kväll. Om jag tänkt äta på To Armenon har jag satt mig där det är ledigt, är inget ledigt har jag bara gått vidare.
Alla öar har sina stammisar, och Tilos verkar höra till de som har de trognaste fansen. Inte sällan hör jag "man behöver inte åka någon annanstans än Tilos" och det har jag lite svårt för. Om man säger "JAG behöver inte åka någon annanstans" så är det en sak, men att säga "MAN" förstår jag inte. Det är väl varken fel att stanna på en ö, eller att åka till flera, det behöver inte vara dramatiskt. Men jag träffar ffa många britter som verkligen just äger sitt Tilos.
I våras skulle en engelsk bekant lämna Tilos för några dagar på Chalki. Jag berättade för honom att vad jag hört var att just britterna verkade extra possesiva om Chalki, det var svårt att ta sig in där som nykomling. När han sedan kom tillbaka till Tilos frågade jag hur han haft det och han svarade "det var precis som du sa, jag önskar att jag hade stannat här på Tilos"
På motsvarande vis kanske öarna "äger" sina besökare. För många år sedan på just Tilos mötte jag till min förvåning en tysk man, som tillhörde den hårdaste stammiskärnan på Symi. Men, sa jag, är DU här? Varpå han fick något vilt i blicken och sa "DU FÅR INTE SÄGA DET TILL NÅGON!"