Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
Nog skulle de flesta låta kastrera/sterilisera sina djur, men det är dyrt! Minst 50 € för en honkatt, det är oöverkomligt för vanligt folk.
|
Jag deltog en smula som frivillig kattfångare när några eldsjälar organiserade kattkastrering på en av öarna i Småkykladerna för några år sen. En organisation ställde upp med expertråd, burar och en frivillig veterinär som gjorde detta som en del av sin semester. Eldsjälarna på ön ställde upp med lokaler (en sommartom skola) för fastetid, ingrepp, uppvaknande och återhämtning, och med mat, resa och husrum för veterinären. Det kostade alltså inte kattägarna någonting.
Katterna lockades in i burarna med hjälp av mat på kvällen, täcktes över och bars försiktigt till ett rum på skolan där de fick fasta över natten. På förmiddagen efter kastrerades de, placerades i övertäckta burar igen och vilade ut resten av dagen. På kvällen släpptes de ut och burarna rengjordes och bäddades för nya katter.
Öborna var kluvna till kastreringarna, och speciellt männen opponerade sig mot att hankatter kastrerades, men det var en hel del kattägare som kom med sina egna katter utöver "löskatterna". Alternativet är att rätt många av sommarens kattungar svälter ihjäl under vintern. På två dygn kastrerades ca 35 katter och de flesta av dem möter jag vid mina besök på ön. De känns igen på att ena örat har en liten bit av toppen avklippt.
Våga