Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-13, 16:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Sen finns det en aspekt till här, gällande djurens väl och ve. Idag träffade jag "vår" herde Petros, som jag brukar få lärdomar av gällande får -och getuppfödning. Han var ytterst uppbragt och nära att bryta samman, för några hundar hade rivit flera av hans får, högdräktiga tackor. Han frågar -med rätta i mina ögon- om det bara är hundar som ska skyddas av lagen; om en hund behandlas illa och det går till rättegång blir det (numera) hårda straff. Om ett får drivs över branten och störtar i havet eller rivs till döds av hundar, är det i så fall mindre värt? Inte bara fåret, utan ägaren, som i ur och skur går på berget med sina djur, och har utgifter och bekymmer och inkomst en gång per år...är det dödade fåret och den skrämda hjorden mindre viktiga än en hund som sliter sig och som följer sina urinstinkter och börjar jaga fåren?

Privatpersoner som låter sina hundar gå lösa ("dom är så snälla, dom jagar inga får"!) eller jägare som tränar sina hundar även där jakt inte är tillåten struntar uppenbarligen i andras bekymmer, och jag förstår exakt den herde som i så fall låter såna hundar diskret försvinna ( om han inte är så korkad att han hänger upp dem som någon på Rodos gjorde) .
Svara med citat