Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-14, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag ber om ursäkt ifall jag frångår ämnet något. Men jag har en fråga till dig Deija eller någon annan mer djurkunnig.
I somras på Sifnos så var det en bofast person som berättade att när vi turister ständigt matar öns vildkatter om somrarna, så gör det att de i längden förlorar sin förmåga till att jaga eget byte för föda.
Och därmed så svälter de under vinterhalvåret. Hur är det med det där egentligen?
Tycker det är viktig info att ta reda på så man inte gör djuren en björntjänst genom att mata dem på plats.
Katten är ett "tamdjur" även på Sifnos. Deras förmåga att jaga och tillgång på föda är inte tillräcklig för att de ska må bra och klara sig är min personliga uppfattning. Jag är född på en svensk bondgård där våra katter sk ladugårdskatter i en viss bemärkelse, var duktiga jägare trots att de fick massor av gott i stugvärmen. Resultat av deras jaktlycka radades ofta upp på bron eller på en stor sten nedanför trappen. Fåglarna satte de i sig det mesta av men mössen åt de naturligtvis inte.

Eva
Svara med citat